Wat is kennis waard zonder kunde?

Oprichters Agium

Waar begon het?

Ruim twintig jaar geleden kwamen Stephan Persoon en Robbert van Adrichem elkaar tegen in de collegebanken van de HOFAM. Ze kenden elkaar al vaag vanuit hun accountancy-opleiding aan de Haagse Hogeschool, die Stephan op de reguliere manier volgde en Robbert via het duale programma. Toen al waren ze nieuwsgierig naar elkaar.

Stephan: “Ik herinner me dat ik dacht dat het duaal volgen van die opleiding een hele uitdaging zou zijn.” Dat bleek een van de verschillen tussen beide mannen.

En toen?

Robbert was meer de ondernemer die studie en een baan combineerde en dat was – op dat moment – niets voor Stephan. Toch waren ze nieuwsgierig naar elkaar en toen ze gingen carpoolen, bleek er een klik te zijn. Samen vormen ze inmiddels twee decennia lang de ‘dubbele vlam’ van hun succesvolle detacheringsbedrijf Agium.

Hoe is dat zo gekomen? En hoe kijken ze terug op de HOFAM? Welke ontwikkelingen zien ze in hun vak? En welke adviezen hebben ze voor young financials?

De jeugdige positiviteit spat eraf bij Stephan Persoon en Robbert van Adrichem. Als je hen zo ziet, kun je nauwelijks geloven dat het al meer dan twintig jaar geleden is dat ze samen de HOFAM volgden. “Daar krijg ik energie van” is niet voor niets een gevleugelde term van Robbert. Twintig jaar geleden hadden beiden al hun handtekening onder een contract van Yacht gezet, toen ze besloten dat het anders moest.

Robbert en Stephan startten met het uitvoeren van eigen opdrachten. Robbert: “Voorheen ging je naar de Big Four om via een partnergevecht hogerop te komen of je deed ongeveer hetzelfde in een corporate. Wij wilden juist autonoom zijn en los van dat systeem toegevoegde waarde leveren.

Stephan: “We wilden graag samen opdrachten doen en het persoonlijke en impact kunnen maken waren daarbij cruciaal. Van daaruit zijn we Agium begonnen.”

”Als ik iemand stuur, is het alsof ik mezelf stuur”

De manier waarop we dat doen bij Agium is heel persoonlijk. Ik zeg altijd: als ik iemand stuur, dan is het alsof ik mezelf stuur. En dat is het. De eerste jaren hebben we veel mogen leren bij vooral grote en corporate bedrijven door vanuit onze externe rol naar accounting, processen en systemen te kijken.

En dan vanuit de analyse MT’s zodanig informeren, dat ze daar iets mee konden. Het mooie was, dat we daar zelf ook altijd veel van leerden. Dat geeft ons beiden veel energie.”

Veranderen vanuit verwonderpunten

In de beginjaren van Agium was de werkwijze van Stephan en Robbert, dat ze zelf altijd eerst meewerkten in de operatie om mensen, systemen en processen te leren kennen. Van daaruit kon een verandering worden ingezet. Zij noemen dat: van run naar change. Robbert: “Onze nieuwsgierigheid bracht ons altijd op wat wij ‘verwonderpunten’ noemen. Op een bepaald moment konden we vragen gaan stellen als ‘Waarom werkt het bij jullie zo?’ Het kantelpunt is dan, dat het bedrijf het fijn vindt dat je die zaken ter sprake brengt én ze een aanpak kunt laten zien om een verandering te realiseren. Die proactiviteit is een van onze onderscheidende factoren.”

Om van run naar change te komen heb je (ook) vakkennis nodig

De samenwerking tussen beide mannen en de aanpak die ze vanaf de start hanteerden, bleek een gouden greep. Ze leerden veel in de opdrachten die ze in de eerste acht jaar uitvoerden. Stephan: “Na die eerste jaren hebben we ons laten coachen om de verdere richting van ons bedrijf te kunnen bepalen. Onze coach stelde ons de vraag waar we nu écht blij van werden. De kern daarvan zit voor mij in het zien van ontwikkeling bij anderen en dat proces zo goed mogelijk faciliteren.

Daar is de basis gelegd voor Agium, zoals het nu staat en de ‘dubbele vlam’, die we met z’n tweeën vormen. In het ontwikkelen van anderen zitten ook vakinhoudelijke opleidingen.

De financial vindt zijn toegevoegde waarde – zeker in het interimvak – door de ‘hygiëne’ op orde te hebben om van de run naar de change te komen. Daarvoor heeft hij behalve vakinhoudelijke kennis ook nog draagvlak binnen de cultuur én leiderschap nodig. Het is razend boeiend om dat te begeleiden.”

Omarm de diversiteit

Er gebeurt veel in het vak van financials, dat steeds complexer lijkt te worden. Robbert: “De financiële basis moet goed zijn, er is nu veel aandacht voor soft skills en digitaal en communicatief moet je ook goed zijn. De vraag is, of dit allemaal in één persoon te combineren is. Of zijn er verschillende soorten professionals?” Stephan: “Zoals ik het zie, wordt de CEO meer de regisseur tussen al die disciplines die Robbert beschrijft. Dat zie je geleidelijk aan al gebeuren. Wat digitalisering betreft zie ik heel basaal dat het accountingproces wordt geautomatiseerd.

Maar dat moet goed gebeuren, anders klopt de uitkomst niet. Dan moet je vanuit de dataset de juiste beslissingen nemen. Je hebt ook hoogwaardig functioneel beheer nodig voor je applicaties. Een functie die we tot dusver niet in finance teams zagen, net als die van data-analist. Nu zie je ook econometristen bij de finance afdeling, en marketeers die data nodig hebben. Er is – kortom – een enorme ontwikkeling en diversiteit. De CFO moet naar mijn mening de lead nemen, die zit op de data.”

Leren en ontwikkelen vormen een rode draad in de werkpraktijk van Robbert en Stephan. Twintig jaar na dato zijn ze nog altijd enthousiast over de bagage die ze via de HOFAM meekregen. Robbert: “Op de heao was geen vak voor soft skills. Die leerden we bij de HOFAM.

”Kennis zonder kunde is niet zoveel waard”

Stephan was ook blij met wat hij “de integrale benadering door HOFAM” noemt: “Ik kreeg veel meer gevoel bij de ontwikkeling van deze tijd en het is een verademing als je dit soort zaken krijgt aangereikt en zo je eigen visie kunt bouwen. Wat me heel erg aansprak, was dat het twee jaar duurde.

Ik zie veel millennials die gaan als een speer, maar het werkt echt beter, als je ergens de tijd voor neemt. Kennis moet beklijven en kennis zonder kunde is niet zoveel waard. Ik zie ook de grote waarde van twee jaar lang optrekken met mensen in soortgelijke posities. Daar had ik echt heel veel aan.”

Het belang van een goed netwerk

Robbert en Stephan hebben nog wel een paar adviezen voor young financials. Zo benadrukken ze het belang van goede netwerken. Stephan: “Niet de borrelclubs waar het gaat om zien en gezien worden, maar het gaat me om het netwerk binnen en buiten je organisatie waarmee je zorgt voor teams met impact. Kijk maar naar ons team. Wij wilden groeien en we realiseerden ons, dat we weliswaar ondernemende financials waren, maar dat we ook commerçanten nodig hadden.

Toen hebben we een business manager aangenomen met sales in het bloed. We zijn dus competenties aan ons interne netwerk gaan toevoegen. Datzelfde doen we ook buiten. We kijken wie we kunnen aanhaken om ook daar het goede netwerk te hebben, zoals scholen en CFO’s, iedere partij in zijn eigen kracht. Door die integrale manier van kijken zijn we een relevante gesprekspartner voor onze klanten en ondersteunen we hen in hun uitdagingen.

Niet voor niets is ons adagium ”Samen maken wij het verschil, maak het verschil”.

Wees proactief en nieuwsgierig

Stephan en Robbert kijken met veel plezier terug naar de afgelopen jaren. Er is veel geleerd en het enthousiasme voor het vak is zeker niet minder geworden. Met welke woorden zouden ze willen afsluiten? Robbert: “Young financials zou ik vooral willen adviseren om proactief en nieuwsgierig te zijn.

Wees niet bang voor ontwikkelingen in het vak, zoals digitalisering. Je vindt het misschien leuk of niet, maar je kunt er maar beter goede vrienden mee worden. Alleen op die manier krijg je als financial een leidende rol in je organisatie.”

Ook impact maken?

Kom in contact met Stephan en Robbert.

Meer informatie?

Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze medewerkers.